>Valborg

>

Av en slump så bor jag i samma bostadsområde som när jag var liten. Vi bodde här tills jag skulle fylla 7 år. Sen när jag träffade sambon så förälskade han sig i det här området, så här är vi nu. Och det är inget tokigt område, inte alls. Det finns stora gröna ytor där barnen kan springa och leka, lekplatser överallt, och framför allt, inga bilar. Så här bor vi nu, och stortrivs. Med buss tar det 10 minuter in till centrum, och går man så tar det max 30 minuter.

När jag var liten var det världens spektakel här när det var valborg: en brasa som var flera meter hög, hästskokastning, försäljning av korv och sånt, fyrverkerier, kör som sjöng in våren osv osv. Snacka om att jag blev förvånad förra året när vi skulle fira valborg här. Brasan var inte ens en meter hög, för den hade dom inte börjat samla ihop förens kvällen innan. Korvförsäljning fanns visserligen, men inte som “förr i tiden”. Fyrverkerierna var livsfarliga, dom åkte iväg åt alla håll och kanter, förutom rakt upp i luften. Dom åkte åt höger, vänster och rakt fram, rakt in bland alla som stod där.

All heder åt Hyresgästföreningen som fixade det, nu när kommunen slutat med det. Vilket jag inte kan förstå, så stort bostadsområde som det här är. Men, jag är av åsikten att ska man göra något, så ska man göra det ordentligt.

I år verkar det inte bli någon eld alls här, så vi får så vackert ge oss iväg till Vilsta och titta. Jag som egentligen inte får gå utanför dörren, jag hade varit så supernöjd om det varit här, för fotbollsplanen ligger ju bara 100 meter härifrån. Sambon föreslog att jag skulle stanna hemma och ta det lugnt, så kunde han och skruttan gå och fira. Pffft, var min kommentar. Jag vill ju också följa med. Nu har jag setat hemma i soffan i en vecka, och det börjar bli rätt tråkigt.

Så ikväll ska det firas valborg, trots att priset för mig blir högt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar


Din kommentar har självklart med inlägget att göra. Om inte så maila istället.
Din ip-adress sparas och kan givetvis spåras.
Anonyma kommentarer publiceras inte.