>Kejsarsnitt

>Satt och läste Linda Skugges blogg, och blev så arg så jag var tvungen att avbryta för att få ge luft åt mina åsikter. Linda hävdar, på största möjliga allvar, att kejsarsnitt är ett säkrare alternativ än vanlig vaginal förlossning. Orsaken är att det är fler som har dött när de har fött på vanligt sätt än med kejsarsnitt. Jag har alltid gillat Linda Skugge, och tyckt om att läsa det hon skriver, även fastän jag inte alltid delat hennes åsikter. Men nu har hon gått för långt.

Jag har själv fött med kejsarsnitt båda gångerna, och kommer även göra så denna gång. Anledningen är bäckenträngsel, vilket omöjliggör en vanlig vaginal förlossning för mig. Jag är även för kvinnans fria rätt att välja hur man ska föda. Men att säga att kejsarsnitt är mer säkert är idioti. Hur säkert något är avgörs inte av hur många som dör. Och att som Linda Skugge säga att hon inte får föda normalt pga två kejsarsnitt är bara skitsnack. Jag har också fått två kejsarsnitt, och om mitt bäcken hade vidgat sig den här gången så hade jag fått föda normalt.

En operation innebär alltid en risk, då det är ett onaturligt ingrepp på kroppen. Mycket kan gå fel, förutom att man dör. Folk har hamnat i koma, pga latexallergi (det är latex i handskarna gynkirurgen har). När jag fick min son så skar kirurgen fel och jag förlorade 1½ liter mer blod än man ska och höll på att förblöda, fick kramper osv osv. Jag tror att skulle man kolla på djupet, så sker det mer komplikationer efter ett kejsarsnitt än efter en vaginal förlossning.

För att inte tala om efteråt. Du har konstanta, starka smärtor i ca 3 veckor efteråt i operationsärret, vilket gör att du inte kan gå ordentligt, du har svårt att komma i och ur sängen, du kan inte lyfta din lilla som du själv vill, svårt att gå i trappor, och de första 2 veckorna ska man absolut inte ens tänka på att ens försöka lyfta ett storasyskon som också vill ha mammas uppmärksamhet. Du kan få en infektion i ärret och behöva åka upp och bli uppskuren igen. Ja, riskerna med en operation är många, så många fler än att "bara" dö.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar


Din kommentar har självklart med inlägget att göra. Om inte så maila istället.
Din ip-adress sparas och kan givetvis spåras.
Anonyma kommentarer publiceras inte.